Vilnius – Litva

0 2,069

Već tri godine želim ići na Baltik Skandinavija turu preko Azimut travel, ali mi tek ove godine savršeno odgovarao datum. Moja draga prijateljica Buba i ja krenule na 11 dana avanture. Bus tura Baltik - Skandinavija.

Za više slika i videa, te puno putnih savjeta zapratite me na Instagram profilu @ana.ivancic.sola.

Što se tiče lakšeg putovanja busom, već imamo svu opremu s prethodnih putovanja. Svi napuhanci za lakše putovanje busom, savjeti kako se spakirati i popis stvari za put pročitajte ovdje.

Osnovne informacije o putovanju:

Datum putovanja: 04.04.2019. - 14.04.2019.
Valuta: Euro.
Ukupno oko 5000 km (cijela Baltik Skandinavija ruta).
Organizirano putovanje preko Azimut travel.
Cijena putovanja: 1990 kn.

Fakultative se posebno plaćaju (ukupno 80 €). Nas dvije nismo išle na fakultative, jer je ruta zahtjevna, puno je putovanja i nismo se htjele dodatno voziti na izlete, htjele smo uživati u svakom gradu koji nas čeka.
Vodič: Aldo. Fenomenalan. Prepun informacija o svakoj državi i gradu koju smo posjetili. Jasno je davao upute i detalje u vezi organizacije puta, tako da tijekom 11 dana puta nije bilo nikakvih problema. Svaka pohvala.

Krenuli smo u 18h s autobusnog kolodvora (četvrtak, 04.04.2019). Ovo je prvi put da na ovoj ruti nisu bila puna dva busa, nego jedan i to 40 putnika, a bus ima ukupno 57 sjedala. To je za nas bilo odlično, jer smo imale sreće i svaka je dobila po dva sjedala. Wooow, na ovako zahtjevnoj ruti, to je velika sreća.

Druga odlična stvar je što bus ima utičnice, pa nismo morali razmišljati o bateriji, power banku i sličnim distrakcijama.

Put do Vilniusa trajao je par sati duže od predviđenog, jer je bilo jako puno radova na cesti. Ali uz fenomenalnog vodiča Aldu taj zaostatak nismo osjetili.

U centru grada.

Vilnius, Litva

Čitajući razne putopise prije polaska stekla sam dojam da je od Baltičkih gradova Vilnius najmanje zanimljiv. Da li je to zbog činjenice da nam je bio prvi grad na ovoj ruti ili to što smo imali dva predivna sunčana dana ili nešto treće, ali nama je na ovoj ruti Vilnius ostao kao jedan od najdražih.

Litva ima zaista puno zanimljivosti za koje nisam znala prije posjeta. Ostavila je jak dojam na mene i Vilnius mi se baš svidio. Gledanje u oči osobe suprotnog spola dulje od par sekundi smatra je flertovanjem. Zaista malo domaćih te uopće gleda u oči, vrlo rijetko se smiju, često novac ne žele primiti iz ruke nego daju posudicu u koju ga staviš.

Litva je na žalost prva u Europi po ružnoj statistici - broju samoubojstava. Imaju ih čak 33 na 100 tisuća stanovnika (Hrvatska 11). Na većini mostova imaju natpise "Ima netko tko te voli".

Puno je čimbenika za tako velik broj samoubojstava. Klimatske promjene, premalo sunca i vitamina D. Puno alkohola (imaju ograničenja do koliko sati se smije kupiti alkohol). Često i sami kuhaju čudne alkoholne kombinacije. Sela su čudno građena. Nisu kuće u skupinama, pa da imaš susjede i družiš se, nego često velik razmak između susjeda, pa su osamljeni.

Vilnius - smještaj, gdje jesti, što vidjeti

Vilnius - Smještaj

Pošto smo išle organizirano, smještaj nismo mogle birati. Smješteni smo u hostel Filaretai u samoprozvanoj Republici Užupis (15 min hoda do centra grada). U sobi smo bile s još 5 cura i bolje cimerice nismo mogli izabrati. Bile smo cimerice u busu i ostale cimerice tijekom cijelog putovanja.

Hostel je ok, ništa posebno. Ali bitno da je čisto i bilo je čisto. Na gornjem katu su samo 3 wc-a i tuš kabine (zajednički muški i ženski), ali odite na donji kat gdje imate puno više tuš kabina i wc-a i odvojeno je muški i ženski. Dolje je prostranije i čišće.

Naš hostel

Prijevoz u Vilniusu

Mi smo po Vilniusu sve prehodale. Bilo je predivno vrijeme i sve je na pješačkoj udaljenosti, tako da nije bilo potrebe za javnim prijevozom ili taksijem. Ostale cure iz sobe koristile su taksi preko aplikacija i cijene su bilo skroz korektne, povoljnije nego u Hrvatskoj za 20%.

Vilnius

Vilnius - gdje jesti i piti?

Litvanci u kuhinji koriste puno krumpira. Čak i palačinke rade od krumpira. Specijalitet su im knedle od krumpira punjene svim i svačim. Slatke i slane verzije. Specijalitet koji smo probali je i sok od kruha tj. kvasa. I mogu vam reći da je baš fin. Kao neka vrsta radlera.

Nisu baš hitronogi kad su stranci u pitanju, a to se najbolje vidi u restoranima gdje se čeka u prosjeku i po 45 min. I to čekanje prihvatiš kao dio njihove kulture i uživaš u tome. Mi smo čak imale sreću i nismo tako dugo nigdje čekale. Evo što smo mi klopale.

U samom centru grada ima slatkih kafića i restorana. Nama je najviše zapeo za oko mali restorančić / kafić Pilies Kepyklele. Nalazi se u centru grada s pogledom na kulu na jedinom brdu u cijeloj Litvi (da, tako je ravna Litva).

Prvih sat vremena zujanja po gradu doživjele smo hladni mentalitet. Malo ljubaznosti dočekalo nas u Pilies Kepyklele. Nije ni čudno što smo oba dana ovdje pile kavu. Sutradan nam se konobarica još više smješkala. Čak je malo pričala s nama. :)

Odlična kava u Pilies Kepyklele

Restorančić je presladak. Interijer i pogled koji puca s male terase ispred baš su stvoreni za Instagram fotku. :)

Sjedile smo unutra jer je vani bilo oko 5 stupnjeva i nije bilo još vrijeme za terase. Kava odlična. Pila sam bijelu i cijena je 2,50 €. Osim napitaka ovdje možete i jesti. Nakon zujanja po gradu cijeli dan ovdje smo došle i na večeru. Ja sam jela juhu i pitu od povrća koja se dobije uz juhu (3,20 €). Za desert palačinku punjenu sirom i grožđicama s preljevom od jagoda (4,50 €). Sve je bilo odlično.
Imaju ogroman izbor punjenih palačinki, baš se teško odlučiti koju uzeti.
Dijelim s Vama cjenik.

Dio cjenik u Pilies Kepyklele
Večerica

Ručale smo u Etno Dvaras tradicionalnom litvanskom restoranu, koji se nalazi odmah preko puta Pilies Kepyklele. Tu nismo doživjeli ljubaznost konobara, ali je hrana fenomenalna.

Nismo danas htjele isprobavati tipičnu tradicionalnu litvansku hranu (njoke punjenje raznim stvarima) nego smo ovaj put išle na sigurno. Ja sam uzela pečenu svinjsku vratinu s pire krumpirom i salatom od kiselog zelja (7,35 €). Porcija je bila ogromna.

Siguran izbor u Etno Dvaras.

Sutradan smo jele u istom restoranu. Ovaj put sam bila hrabra i išla probati tipičnu litvansku hranu. Dvije ogromne knedle punjene mesom. Nisu bile baš nešto ukusne. Jedva sam pojela jednu i pol, jer su ogromne. Nakon što su mi stigle na stol, sjetila sa savjeta od vodiča da uzmemo pečene, a ne kuhane. Zaboravila sam na to i uzele kuhane. I naučila lekciju. :)

Tradicionalna litvanska kuhinja. Kuhanje knedle punjene mesom i sok od kruha.

Vilnius - što vidjeti?

Gediminas Castle Tower

U samom centru grada nalazi se malo brdo s Gediminas kulom na vrhu. Sve o kuli možete i sami proguglati, a ja Vam mogu reći da je pogled od gore fenomenalan i svakako se popnite. Na vrhu ste za 10-15 min. Ako želite ući u samu kulu, ulaznicu ćete platiti 5€.

Pogled na grad s pola puta do Gediminas Castle Tower.

Brdo sa tri križa - Three Crosses

Nakon što ste se spustili s Gediminas kule, odite na brdašce pored s tri velika križa na vrhu. Pogled puca na cijeli grad. Legendu o tri križa pročitajte ovdje.

Uspon do tri križa je jednostavan i brz.

Muzej okupacije

Ne znam što bi Vam rekla. Skoro sam povratila koliko je ovo mjesto jezivo. KGB zatvor u originalnom izdanju. Najveća jeza me prošla kad sam vidjela sobu s dodatnom zvučnom izolacijom na vratima, a na dnu sobe crna luđačka košulja u kojoj su ljudi stajali zavezani lancima. Ulaznicu za muzej platit ćete 4€.

Muzej Okupacije.
Radno vrijeme muzeja.
Jezovito

Ulica koja vodi do muzeja Okupacije jako je lijepa i dugačka. Mislim da je to glavna šoping ulica, jer se nalaze u njoj svi poznati dućani. Mislim da će dosta vas razveseliti da se u toj ulici nalazi i Flying Tiger Copenhagen. Ušle smo na kratko, frendica kupila par fora stvarčica. Sviđa mi se ponuda.

Ulica kojom smo prošli na putu do Muzeja Okupacije

Peronas

Neobičan bar na samoj željezničkoj stanici s ogromnim kipom Sopranosa (Tony). Mi smo ga posjetili nedjeljom, na žalost nije radio, pa prije dolaska provjerite radno vrijeme. Ali, skroz je bilo fora i ovako, kupile smo si sokić, sjele ispred i uživale u sunčanom danu. Facebook stranicu od Peronasa pogledajte ovdje.

Peronas, Tony Soprano i ja na kolodvoru.
U blizini Peronasa. Grad je pun uličnih grafita.

Gate of Dawn

Skoro u samom centru grada nalazi se najpoznatije litvansko Gospino svetište (više pročitajte ovdje). Pored je Crkva, taman je bilo vrijeme Mise. Ušle smo unutra. Nakon par minuta taman je bio trenutak kad si pružaju mir. I bilo je skroz fora, jer si ne pružaju ruku kao kod nas i govore "mir s tobom", nego se nasmiju, pogledaju u oči i klimnu glavom. Prefora.

Litvansko Gospino svetište - Gate of Dawn

Literatų Street

Umjetnička djela postavljena na zidovima umjetničke ulice posvećena su književnicima, piscima, prevoditeljima i svima koji imaju veze s litvanskom ili svjetskom književnošću.

Literarna ulica
Ima zbilja zanimljivih eksponata :)

Samoprozvana Republika Užupis

Užupis je živopisno mjesto, prepuno zanimljive ulične umjetnosti. Veliki kvart koji se proglasio Republikom Užupis. Ime u prijevodu znači "iznad rijeke" ili "s onu stranu rijeke", kamo se i smjestio. Užupis često uspoređuju sa Montmartre u Parizu ili Freetown Christiania u Copenhagenu. Svaka preporuka da posjetite ovo nadasve neobično mjesto.
Morate pročitati Ustav Užupisa ovdje.

Republika Užupio

Dijelim s vama prvih 7 od 41 stavke:

1. Everyone has the right to live by the River Vilnelė, and the River Vilnelė has the right to flow by everyone.
  2. Everyone has the right to hot water, heating in winter and a tiled roof.
  3. Everyone has the right to die, but this is not an obligation.
  4. Everyone has the right to make mistakes.
  5. Everyone has the right to be unique.
  6. Everyone has the right to love.
  7. Everyone has the right not to be loved, but not necessarily.

Još nekoliko zanimljivosti o Litvi kroz natuknice

• Mjesto lijepih i blijedih žena jer nemaju puno sunčanih dana godišnje (1550 sunčanih sati godišnje. Npr. Hvar ima 2700).
  • Djeca se ne vesele Uskršnjem zeki, nego Uskršnjoj babi. Zeko boja jaja, ali ih baba raznosi.
  • Drugi narod u Europi koji je priznao hrvatsku, ali se nigdje ne spominje, jer su i sami bili u postupku priznavanja.
  • Ako ženino prezime završava na - AJTE, znači da je neudana. Ako završava na - EJNE znači da je udana.
  • Muškarcima se na ime i prezime dodaje - AS.
  • Ako želite probati njihove palačinke, zatražite ih pod nazivom "blini".

Uživajte u Vilniusu. :)
Iduća destinacija bila je Riga. Putopis pročitajte ovdje.
Ostale putopise pročitajte ovdje.

Do idućeg putnog pozdrav,
Ana Ivančić

Republika Užupio
Literarna ulica
Muzej Okupacije
Muzej Okupacije. Ispod stakla stvarni predmeti žrtava koji su ubijeni u ovoj prostoriji.
Dućan u kojem smo svaki dan kupovale. Cijene su cca 20% jeftinije nego kod nas.
Sokić koji smo pile svaki dan.
Dio cjenika u Etno Dvaras.
Dio cjenika s pićem u Etno Dvaras.
Brdo s tri križa.
Ulicama grada.
Uživajte u Vilniusu. Nas je oduševio.